środa, 6 września 2017

Różne nosi imiona

Odkąd sięgam pamięcią, a to już ponad pół wieku, 8 września, przez nasze podwórko ciągnęły tłumy ludzi idących w stronę Odporyszowa by uczcić Siewną w święto Jej Narodzenia.
Niewiele jest obrazów, które by przedstawiały Maryję jako Gospodynię wysiewającą ziarno.
Ja też nigdy nie namalowałam takiego obrazu, a myślę, że powinnam, wszak jestem córką polskiej wsi, kocham ją, więc jestem zobowiązana zachowywać takie obrazy nie tylko w sercu.
Dziś mogę zaprezentować kolejny wiersz z cyklu moich " Rozmów z Madonnami".
Siewna- Narodzona

Idziesz przez nasze pola
złote ziarno rzucając w ziemię
najlepiej spotkać Cię o poranku
gdy mgły się ścielą pod Twoje stopy
a jaskółki śpiewają ostatnie Ave Maryja
stąpasz lekko po świętej ziemi
przeczysta Córko Anny i Joachima
nieskalana dla miłości zrodzona
więc z miłością wędrujesz
po czarnych zagonach naszego życia
ziarno rzucając  w serca spragnione
a my wędrowcy i siewcy niestrudzeni
chwytamy się rąbka Twojej szaty
na której ślady piasku i łez naszych.











Maryja, Córka Anny i Joachima, Matka Boga- Człowieka jest również Patronką dobrych zasiewów, więc rolnicy święcą w dniu 8 września ziarno pod zasiewy i mieszają poświęcone z resztą ziarna.
Dawniej przestrzegano by pierwszy rzut ziarna uczynić w formie krzyża wraz z wypowiedzeniem słów: " w Imię Boże".
W naszym pobliskim Sanktuarium w Odporyszowie trwają tygodniowe uroczystości odpustowe od dnia Narodzin NMP do dnia 15 września, gdy Kościół czci Ją jako Matkę Bolesną.





Obok, na zdjęciu,   kopia Obrazu Odporyszowskiego bez szaty koronacyjnej.







Obiecałam sobie, że ogłoszę candy, gdy liczba wyświetleń bloga przekroczy 300000, co już się stało, a na dodatek liczba komentarzy niebawem osiągnie 21000.
 Za wierne trwanie na moim blogu należy się Wam nagroda.
Spośród Osób, które pod tym postem, w komentarzu wyrażą chęć zdobycia obrazu moją ręką namalowanego, mój kochany Wnuczek Konradek w dn. 15 września wylosuje osobę nagrodzoną.
Proszę również dopisać, która z czterech kategorii jest przez Was najmilej akceptowana: kwiaty, pejzaż, abstrakcja, anioły.
Informacja ta posłuży do wymalowania nagrody.

Jeszcze kilka jesiennych kadrów:
 I...do następnego napisania...



42 komentarze:

  1. Piękny wiersz....
    Sianie jest takim ważnym elementem naszego życia...
    Chętnie zapiszę się na twoje Candy , mogą być kwiaty albo pejzaż...
    Dziękuję ci bardzo za to że jesteś i życzę dalszych lat pisania :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Basieńko, piękne są Twoje rozmowy z Madonnami... Zaraz przypomnę sobie Twoje strofy o Odporyszowskij - Zwycięskiej.
    Kochana, mam nadzieję, że będziesz pisać i malować jeszcze wiele, wiele lat - dla nas i dla Chwały Bożej.
    W candy dam szansę innym, bo mam już dwa obrazy Twojego autorstwa, a z ostatniego wpisu wiem, że leci do mnie jeszcze ogrodowy motyl...
    Tulę mocno.

    OdpowiedzUsuń
  3. Basiu, wiedziałam kiedy do Ciebie zajrzeć;))) A tak na poważnie cenię sobie Twój blog za to, że zawsze znajdę w nim, to, co dla nas Polaków powinno być najcenniejsze. Piszesz o wartościach, niestety opluwanych, wyśmiewanych często. Należę do środowiska, które bardzo sobie ceni to, co nam tak bliskie. Nasza polska wieś i nasza Maryja. Ileż to razy Jej zawierzałam swe sprawy, i nawet jak nie od razu wszystko się wyjaśniło, albo nie było po mojej myśli, to nawet po latach, wiem, że nie mogło być inaczej. Pozdrawiam i życzę dobrego roku szkolnego:)))

    OdpowiedzUsuń
  4. Basieńko, z radością zaglądam do Ciebie, bo lubię czytać Twojego bloga. Cieszę się że jesteś, że piszesz i przekazujesz ciekawe informacje. Zamieszczasz świetne zdjęcia, pokazujesz cudne kwiaty i okraszasz wszystko własnymi wierszami. A obrazy malowane Twoją ręką to już taka wisienka na torcie. Basiu, mam Twój tomik wierszy z Twoją dedykacją dla mojego Taty, który przekazałaś dla niego na 90-te urodziny. Teraz jest u mnie.
    Kochana, życzę Ci kolejnych wspaniałych postów, dalszej motywacji do pisania i wiernych czytelników. Serdecznie Cię pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny wiersz.
    Tyle wyświetleń! No ale to nnie byle jaka Osoba pisze!
    Dziekujęza Twoe ciepło i dzielenie się tym, co kochasz.

    Oczywiście zgłaszam się do candy. Pejzaż :) :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Basiu, gratuluję pięknego wyniku i tylu wspaniałych, mądrych i magicznych postów :)
    Mnie się podobają wszystkie Twoje obrazy. Jeśli muszę wybrać to z wielką przyjemnością wybieram obraz z kategorii: Anioły. Od zawsze mam do nich słabość i wierzę w ich moc !
    Pozdrawiam ciepło !

    OdpowiedzUsuń
  7. Wzruszający wiersz Basiu...Twoja wiara, Twoje oddanie Świętej Matce Bożej jest takie głębokie, ciepłe, pełne ufności i prostoty. I Twoje obrazy są takie. Są odbiciem Twej pięknej, wrażliwej duszy, więc pewnie dlatego budzą tak pozytywne uczucia. Gdybym jakimś cudem mogła zostać wylosowana przez Twego słodkiego Konradka, to poproszę o namalowany przez Ciebie pejzaż. Drugi do kolekcji!:-))

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepiękny wiersz napisałaś.
    8 września moja babcia Maria obchodziła imieniny. Zgodnie ze zwyczajem pierwsze święto Maryjne od urodzin, a urodziła się 5 września. Zawsze więc święto Matki Boskiej Siewnej kojarzyło mi się z moją babcią.

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny wiersz:-) gratuluję wyświetleń, i się nie dziwie, uwielbiamy Cię Basiu:-) i z przyjemnością czytamy Twoje wpisy.
    Oczywiście zgłaszam się do Candy, Anioł :-)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Chwyta za serce- piękny, pozdrawiam Dusia

    OdpowiedzUsuń
  11. Z radością notuję chętnych a wszystkich pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Basiu dzięki ze jesteś i tak pięknie piszesz. Zawsze z ogromną przyjemnością czytam Twoje posty.oczywiscie też ustawiam się w kolejce po kwiatowy obraz
    Ściskam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  13. Basiu piękny wiersz....przeczytałam go kilka razy. Ja sama nie umiem tego wytłumaczyć ale Matka Boska ma wyjątkowe miejsce w moim sercu i wiem, że z Nią jest dużo łatwiej życiu.
    W sierpniu udało mi się być w Gietrzwałdzie - polskim miejscu gdzie 140 lat temu objawiła się Maryja i zostało to uznane przez Watykan. Szkoda tylko, że Polacy tak mało wiedzą o tym cudownym miejscu....
    To było niesamowite przeżycie dla mnie...być w tym miejscu....gdzie Ona się objawiła i głosiła swoje przesłania w naszym ojczystym jęzku....
    Basiu z przyjemnością wezmę udział w Twojej zabawie....i jeśli mogę wybrać to - anioł.

    Pozdrawiam ciepło:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miejsce jest na liście moich marzeń, ale odległość dość spora.

      Usuń
  14. Pięknie Ci się jesień zaczyna, Basiu :-D Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  15. Twoje wersy jak zawsze chwytają za serce...

    OdpowiedzUsuń
  16. U Ciebie zawsze tradycja, wiara na pierwszym miejscu. Nie ma takiego drugiego miejsca w sieci, gdzie mogłabym być edukowana w tym temacie :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Basiu, Twoje "pisanie" zawsze mnie wzrusza. Zarówno wiersze, jak i prowadzenie bloga.... Tu zawsze jest pięknie
    Mam już Twoje kwiaty, mam wiersze to teraz marze o Aniołach....

    OdpowiedzUsuń
  18. A wiesz, że dla mnie zawsze zadziwiające jest to, że Matka Boska ma tyle nazw. Nawet przyszedł mi pomysł na związany z tym wiersz... Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  19. Z uwagą czytam Wasze komentarze i dziękuję za nie.

    OdpowiedzUsuń
  20. Gratuluję bardzo. :) Wspaniały wiersz. Dający wiarę. Bynajmniej ja tak go odbieram. Idę jutro na pierwsze spotkanie klubu fotograficznego. Bóg rzuca mnie na głęboką wodę, bo spotkanie jest poprzedzone wystawą, gdzie będą ważni fotografowie. Ja zestresowana jestem bardzo, dopiero się uczę, nie mam nawet lustrzanki, ani nie znam się na technicznych sprawach. Twój wiersz dodał mi odwagi. Owszem, pójdę tam roztrzęsiona, ale będę wyobrażać sobie Matkę rozrzucającą ziarno. Pewnie takim ziarnem jest ta wystawa, te koło fotografów, cała ta szansa. Dziękuję za otworzenie mi oczu.

    Mimo że nie mam szczęścia, co do takich spraw, to jednak muszę spróbować. Zgłaszam wielką chęć. Pewnie każdy obraz pokochałabym, ale jeśli mogę wybrać, to wybieram pejzaż. :)
    Miłego dnia. Rozpisałam się, ale czuję się z Tobą swojsko. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bym poszła...
      Super, że idziesz, bo robisz piękne zdjęcia.
      Bardzo się cieszę z Twojej interpretacji wiersza, dziękuję Ci za nią.

      Usuń
  21. Piękny wiersz i piękne święto przed nami. Gratuluję tak dużej liczby odwiedzeń. Jestem przekonana, że zainteresowanie Twoim blogiem będzie stale tak duże, ponieważ to co tworzysz i nam przekazujesz jest piękne, cenne i bardzo wartościowe. Z chęcią wezmę udział w candy, a moim marzeniem jest namalowany przez Ciebie Anioł.

    OdpowiedzUsuń
  22. Basieńko, z ogromną przyjemnością i wzruszeniem przeczytałam Twojego posta. Poruszasz w nim najczulsze struny ojczyzną i wiarą nastrojone. Ja, szczególną czcią otaczam Jasnogórską Panią, która mi patronuje oraz Matkę Boską Nieustającej Pomocy, której od wielu lat zawierzam moje radości i troski.Zapisuję się na Candy licząc na łut szczęścia. Jako, że głęboko wierzę w opatrznościowe działanie Aniołów, to mój wybór padł na anielski temat.

    OdpowiedzUsuń
  23. Basiu, gratuluję tak ogromnej liczby komentarzy i jeszcze większej - wyświetleń !!! Wiersz piękny ! Widać, że jesteś sercem związana ze swoją miejscowością i pielęgnujesz regionalne tradycje. To się czuje. Tak pięknie zawsze o tym piszesz. Lubię pejzaże i kwiaty. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  24. wooow, wspaniały wynik, przepiękny wiersz, no i zapewne cudowne wspomnienia, chętnie zapiszę się w kolejce do Twojego obrazu Basiu, prawdę mówiąc to wole niespodziankę ;), a Tobie życzę dalszych sukcesów w twórczości :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Serdecznie pozdrawiam wszystkich Gości.

    OdpowiedzUsuń
  26. Piękne wiersze Basiu. Można się z nich więcej dowiedzieć, niż na lekcjach religii. Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  27. Basiu piękne są Twoje rozmowy z Madonną,skłaniają do refleksji 😊
    Twoje obrazy cieszą zawsze moje oczy,nie ukrywam że marzą mi się marynistyczne klimaty,lub jakaś chatynka zapomniana przez ludzi,otoczona cudowną przyrodą,pewnie nie powinnam ustawiać się w kolejce,ale stanę sobie cichutko i popatrzę co przyniesie los😊😘
    Jesienne klimaty,o tak już powoli wkracza pani jesień,piękne masz widoki😊
    Serdeczności najmilsze zostawiam dla Ciebie Basieńko 😊 😘 😚 😘 😘

    OdpowiedzUsuń
  28. Komentarze same mówią, za siebie jak bardzo jesteś Basiu lubiana wśród blogowych przyjaciół - ja również tu z miłą chęcią zaglądam, bo znajdę tu zawsze coś bliskiego mojemu sercu- pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  29. Basiu piękny wiersz.
    Twoje posty są dla mnie kojącym balsamem .
    Czasem nie nadążam z komentowaniem, ale prędzej czy później czytam wszystkie posty.
    Twoje obrazy są cudne. Jeśli Twój Wnusio mnie wylosuje, to poproszę nieskromnie o obraz z Aniołem.
    Jestem Basieńko po lekturze "Chaty". Mam mnóstwo przemyśleń...
    Dzisiaj wieczorem chcemy z mężem zobaczyć ekranizację książki.
    Pozdrawiam Cię ciepło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiedziałam że jest ekranizacja, muszę koniecznie zobaczyć.

      Usuń
  30. Nigdy nie słyszałam o obrazach Maryi siejącej ziarno. Piękna myśl.

    OdpowiedzUsuń
  31. Piękny wiersz i cudowne jesienne widoki !!
    Zapisuję się na Candy i wybieram anielski temat !!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  32. Wiersz piekny :)

    Anioły kocham :)

    OdpowiedzUsuń